söndag 7 april 2013

URTICA DIOICA

Solen strålar även denna Söndag morgon ;)

Urtica Dioica, ja så heter också brännässla med ett annat namn. I dag ska jag berätta lite jag vet om denna brännande växt som man får fruktansvärt ont av att ta i. Den bränns ordentligt.

Om man ska plocka den ska man ta tag i den med ett järn grepp, den som är modig gör så jag därimot andvänder hanskar gärna dubbla ;);) jag plockar den när den börjar att blomma, det är den bästa tiden. Men man kan plocka den när man vill

Den har egenskaper som Urin drivande, blod stillande, bra för blodcirkulationen, nässlorna är enormt järn rika har även massor av C vitamin och fibrer.

Jag andvänder nässlorna till min häst Lyster som så olyckligt fick fång Midsommar afton 2011. Jag är extremt noga att hästarna bara får äta korta stunder så dom hinner vänja sig vid det gröna gräset. Jag trodde inte att någon av våra hästar skulle råka ut för det, Lyster hade klarat sig i 14 år. Jag är lika försiktig varje år. Men tyvärr så hjälpte inte det. Men med väldig noggrannhet och en fantastisk hovslagare. Tobbe heter vår,  bästa man kan tänka sig så blev Lyster bra.

Det året var det väldigt många hästar som blev sjuka.

Nu har vi en fång häst han mår idag bra men det är mycket pysslande med honom, när dom andra får gå ut på de stora fina gröna ängarna så får Lyster istället gå in och äta hö som inte är så näringsrikt. Det har gått bra, han är duktig min kille. Efter ett par timmar släpper jag ihop hästarna igen och allt är som vanlig till nästa gång de andra två ska äta grönt.

Ja det är verkligen ett pysslande, flytta hästar fram och till baka hela dagarna känns det som ibland . Men det är de värt om han mår bra ;);) min härliga springare ;);)

Skriver mer lite senare, nu är det dax för lite frukost!

Ha det bra tills ni tittar in på min sida igen ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar