måndag 20 maj 2013

GRATTIS

Stort grattis till alla nya Vård och Terapi hundar som fått sitt diplom nu i Maj, bra jobbat!!!

Djur får anställning i vården och i kommunen ;) En guld stjärna för det!


Djur i vården är här för att stanna, det kommer nya utbildningar för både förare och djur samt nya forskningar är på gång. Handikapps ridning har funnits väldigt många år och det ger så många en härlig stund på häst ryggen, kanske kan man glömma allt slit som så många har att få vardagen att fungera.

Nu är Terapi och Vård hundar på fram mars, de behövs både i vården, äldreboendet och skolan. Många barn behöver en lurvig underbara kompis att krama när livet är tufft.

Jag jobbar för att dessa duktiga djur ska få en bra försäkring, djuren gör ett fantastiskt jobb så de är värda det bästa.

Forskning om Djur i vården visar.
Rid terapi har visar sig ha gynnsamma fysiska effekter och kan på verka livskvaliteten för personer med MS.
Enstaka studier visar att rid terapi har ökat välbefinnande och livskvalitet hos patienter med bland annat strok, ryggsmärtor, schizofreni och ät störningar, neurologiska sjukdommar samt funktionshindrade personer. Ridningen har visar sig vara bra för väldigt många.

Att sitta på häst ryggen är mång sidig träning. I skritt blir hästen människans hjälp och förmedlaren bra rytm som stämmer med människans sätt att röra sigNär du sitter på häst ryggen tränar du samma muskelgrupper som när du går. Man tränar både balansen och gång förmågan, och det är bra för koncentrationen och koordinationen.

Jag är själv drabbad av Fibromyalgi, det är en störning i centrala nervsystemet, med kroniska smärt syndrom med utbredd kronisk smärta i leder, muskler och trötthet / utmattning. Jag har vissa dagar svårigheter med balansen, ser dåligt har fruktansvärt ont i min kropp. Sover dåligt och har problem med koncentrationen. En obeskrivlig trötthet, det är fruktansvärt frustrerande att inte orka göra någonting, verkligen ingenting.

För ca fyra år sedan prövade jag något som heter Fit-Line det är en produkt som är gjord på frukt, grönsaker och spannmål. Det blev vändningen i mitt onda liv. Jag hade prövat allt som gick att pröva men ingenting hjälpte. Jag tackar återigen Annika Bäckgren på Markebäcks hingst station att hon övertalade mig om att pröva Fit-Line. Jag klarar av väldigt mycket mer idag, jag sover bättre är inte lika trött, har inte lika ont och jag är inte lika infektions känslig som förr. Jag har fått massor av energi.

Ja visst är det vissa dagar som jag inte har ork att göra så mycket på grund av att jag har ont, men då får man göra det som måste göras, låta allt annat vara tills man mår bättre. Jag har med åren fått lära mig att man behöver inte göra alla måsten, kan man låta vissa saker vara så mår man mycket bättre både i kropp och själ.

Men framför allt har min familj, nära och kära betytt allt, ni har alltid funnits för mig. Sist men inte minst våra djur utan dom hade inte jag varit den jag är idag. Så jag vet att djuren hjälper till otroligt mycket när vi inte mår så bra.

Att rida en skogstur med min Lyster när jag är stel som en pinne och har ont kan bara bli bättre i min onda kropp. Och att ha Acke vid sin sida från morgon till kväll och alla de andra djuren på gården är en otrolig rehabilitering.

Därför säger jag igen, ni behövs så väl alla djurägare som finns för de som har det jobbigt på något sätt och inte själva har möjlighet att ha ett eget djur.

Ha nu en skön vecka, det ska jag och våra djur ha ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar