fredag 17 maj 2013

DESSA OTÄCKA DJUR

Nu är dom här, dessa otäckingar som vad jag vet inte gör någon nytta alls bara sprider smitta runt sig.

FÄSTINGEN blir ca 2-6 år det finns 11 olika sorter de vanligast två är Borrelios och Anaplasmos, dom är ca 2-3 mm och efter dom ätit sig mätta på blod. Dom kan bli upp till10 mm, det tar ungefär 9-10 dygn om de får sitta ifred och suga blod. När de sugit klart ramlar de ner på marken, man kan då tro att det är ett blåbär som ligger där.

Fästingen sitter ofta på grässtrån och väntar bara att det kommer någon förbi så att dom får lite mat. De trivs där det är fuktigt och varmt.

De bästa är att gå igenom sina barn och djur vare kväll innan sov dax så man bör ha lite extra koll nu när värmen kommit.

Det finns olika fästing tänger, jag har olika hemma eftersom de är olika stora när man finner dom.
De som jag tycker fungerar bäst är tre olika stora små gröna som ser ut som en kofot, de kan oftast köpas på Apotek eller i djuraffärer.

Man ska INTE smeta på smör, olja eller något annat utan andvänd en fästing tång.

Om hunden, katten eller barnen blivit bitna av fästing ha då extra koll. En hund eller katt kan få feber visa trötthet, stelhet, börja halt och kan till och med sluta äta. Ta alltid kontakt med Veterinär och beskriv symptomen. Oftast går besvären över med antibiotika.

Lycka till nu när ni letar Fästingar på era kära
"se bara till att hitta dom fort"



Detta är ett fästing halsband som jag tycker fungerar bäst, men det finns annat som kanske passar er bättre ;););) Kan köpas på Apoteket.

2 kommentarer:

  1. Hej Eva!

    Ja dom är verkligen äckliga. Jag andvänder samma halsband som du, tycker att det fungerar bra på min Bonso.
    Ha en skön sommar och låt oss slippa bli sjuka av de faliga små krypen.

    Anna-Sofia

    SvaraRadera
  2. Hej kära syster!

    Jag har hittat en krypandes på Grazy men hon har också ett sånt Scalibor halsband. Det funkar också bra tycker jag. Viktigt att ta av om hunden ska bada bara! Till Sessan använder jag Frontline Vet. Det är engångspippeter som man drar ut i pälsen, verkar också funka bra.

    Ha en underbar helg nu, massa kramar <3

    SvaraRadera