onsdag 2 december 2015

KOLIK


Många hästar drabbas nu av kolik!

Det är jätte viktigt att vi ser till att våra hästar har rent vatten i sina vattenkar, finns det inte går dom gärna och dricker i smutsiga diken och då kan det bli hemska konsekvenser av det.

Kolik kan vara att hästen blir förstoppad, det ger fruktanvärda smärtor och lidande. Så gör vad ni kan förebygg så mycket det går. Det finns säker andra saker man kan ge för att förebygga, men det här är det jag gör och en så länge mår våra fin bra.

Jag ger våra hästar äppelcidervinäger, dom får extra vatten i Betforen och jag ger även linfrön som jag lagt i varmt vatten i några timmar innan dom får det på kvällen, sedan får dom alltid en näve torkad Brännässla så länge det räcker under vinten. Men jag tror att vatten och ett bra hö är det allra viktigaste, en bra foderkvalite är A och O.

Hästen har ca 30 m lång tarm så får den ont i magen är det jätte viktigt att ta kontakt med veterinär så fort som möjligt.


Ha det gott!












 
 
 

1 kommentar:

  1. Det är livsviktigt med bra mat och rent vatten både för oss och för våra djur. Bra skrivet Eva. Ha en fin helg! Sofia

    SvaraRadera