onsdag 23 augusti 2017

VÅRA TRANOR PÅ VALLEN

Tranorna har varit hos oss igen i år :) jag har vant mig vid deras trupetande på mornarna, att se dom spatsera på vallen och inte fly fast vi står och tittar på känns bra. Tranor i vanliga fall är vaksamma och flyr gärna fältet om dom blir störda. Vem vet troligen är det samma par som kommer tillbaka varje år och vid det här lagen så känner dom nog igen oss och känner sig trygga med oss. Tranorna håller i hopp hela livet, och deras ungar är flygfärdiga redan efter 10 veckor.


Nu börjar dom bege sig på sin långa resa till Spanien eller Nordafrika där dom övervintrar, en jobbig resa har dom framför sig.


Jag ser fram mot nästa vår när vi kommer höra att dom är tillbaka och jag önskar dom lyckat till på färden till varmare brädgrader.
Bilden är lånad, jag hoppas att det är ok :)




4 kommentarer:

  1. Fina är dom, men oj vad dom skriker på mornarna :) jag tror inte att det gör något att du lånat bilden :):) Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag inte sett eller hört don på ett par dagar så jag tror att dom begett sig i väg till varmare breddgrader :) Kram!

      Radera
  2. Hej Eva, en bit härifrån finns en plats som heter Asköviken i Västerås. Där brukar alla flyttfåglar samlas. I måndags var det minst 200 tranor där, har aldrig sett så många på en gång. Vi har hos oss ca 12 st som kommer varje år.
    Sköt om dej ordentligt. En stor kram till dej från mej Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marianne! Oj 12, vi har ett par som går på vallen, jag tror det samma varje år. Men i år har jag inte sett till några ungar, lite ledsamt. Vi får hoppas att dom kommer tillbaka till nästa sommar och att dom får småttingar då :)Massor av varma kramar tillbaka till dig du fina fina Marianne!

      Radera