söndag 18 september 2016

STYGNFLUGAN

Det är viktigt att vi ser till dom fyrbenta vännerna.


Styngflugan är en otäck liten insekt som kan ska våra hästar. Dom lägger sina ägg på hästarna, oftast på frambenen men i år ser jag en väldig ökning av dessa små ägg. Vår fina Minos är mest utsatt av flugans ägg dom finns både på halsen magen och på benen.


Jag använder en ögonbrynskniv för att ta bort dom, varje dag går jag igenom hästarna så att det inte ska bli för måna.


Stygnflugans ägg kan ge svåra tandinflammationer nät hästarna biter eller slickar i sig äggen som kliar på dom. När dom sedan kommer ner i magen kan hästarna drabbas av alvarliga magsäcksproblem.


Att ta prov och se om man ska avmaska efter första frosten kommit är en klok ide.


Styngflugan är stor och lite luden och den surrar väldigt mycket, jag är inte säker på att de är den jag visar men jag tror att den ser ut så här.


En otäck liten rackare som kan ställa till ett elände för hästens och andra djurs hälsa.


Det här tycker jag är det bästa för att bli av med äggen.
 Titta igenom era hästar!

1 kommentar:

  1. Tack för tippset :) Ha en bra dag Eva. Med vänlig hälsning Anneli med hästen Mirre

    SvaraRadera