onsdag 27 januari 2016

SVARTMÖGEL


Så här skriver Morgan Strålman

Svartmögel!

Det är den farligaste typen av mögel. Finns oftast på trä i fuktiga stall mm, men även på gammalt foder. Oftast får hästen isig det via andningen vilket gör att det blir infektioner i andningsvägar, sen går det via lungorna ut i blodsystemet och sprids i hela kroppen. Är det i fodret går det via magen och sen ut i blodet. Utöver själva mögelinfektionen så skapar ex Alternia o Aspergillus även gifter. Dessa är riktigt otäcka och kan utlösa flera allvarliga symtom och även vara dödande. Även detta behandlas med främst AME-sensi 2, men nästan alltid med fler medel beroende på vad det ställt till med. Livsfarligt !!

Tack för att du delar med dig av din kunskap och att jag får skriva om det!
Den här har vi i vårt stall, den gör luften renare och med det så blir det bättre kvalite på maten till hästarna. Vill ni veta mer så hör gärna av er, jag berättar gärna mer och ser till att ni får kontakt med Tomas som hjälpt oss med denna.
 
Var rädda om era fyrbenta vänner och er själva :) ha en bra dag!
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Hej Eva jag vill gärna veta lite mer. jag hör av mig senare. Fin sida du har :)Ingela Svensson

    SvaraRadera
  2. Hej Ingela! Du är varmr välkommen att höra av dig. Tack för att du tittar in på min sida, det är jätte roligt :)

    SvaraRadera