onsdag 2 september 2015

BRÄNNÄSSLOR



JAG SKRIVER OM DET IGEN :)

Så bra för våra hästar! att samla nässlor och torka tills vinter kommer är jättebra, väldigt nyttigt och det är faktiskt helt gratis.

Jag samlar fortfarand till våra, klipper dom i små bitar och trokar på logen.

Dom är väldigt c-vitamin rika,järn, natrium,protein och bra med fibrer. Nässlorna är bra för blodcirkulatonen, vilket är väldigt bra för alla fånghästar. tyvärr blir det fler och fler som råkar ut för den förediska sjukdommen. Det är väldigt plågsamt för hästen och en lång rehabilitering och absolut stillhet på ett mycket mjukt underlag.

Den är också bra om man har blodbrist, Reumatism, urindrivande är också denna lilla brännande växt också och mycket mer. Det här var lite som jag vet att den är bra för.

Gör som jag :) jag ger en liten näve till hästarna varje dag, så länge det räcker under det mörkaste månaderna.

OBS!
Var försiktig första gångerna, ser ni att hästen reagera få utslag eller beter sig konstigt sluta då och rådgör då med er veterinär om ni ska fortsätta det kan vara nässelutslag.

Våra har aldrig reagerat och alla tre älskar det. .) Lycka till!

Plocka inte nära gösselstacken!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar