tisdag 26 augusti 2014

URTICA DIOICA


Det är vad Brännässlan heter på Latin.

Det sägs att om man tar Brännässlan bestämt som en modig kvinna eller man så känns den silkesmjuk, jag föredrar att inte prova det utan andvänder hanskar :)

Med fortfarande fast vi är i slutet av Augusti så är nässlorna har hos oss jätte fina och jag kan få ihop massor av de fina och nyttiga nässlorna till hästarna.

Alla tre hästarna blir förtjusta när de serveras torkade nässlor tillsammans med den vanliga maten.

Nässlan kan plockas när som helst, men den bästa tiden är när den blommar.

Nässlorna är mycket C vitamin rika, samt järn, natrium, protein och fibrer. Nässlorna stimulerar cirkulationen och har en stor fördel vid besvär av fång hos hästar. Är även bra för alla som har Reumatist och Artrit. Stärker även hår och naglar.

Om du inte vill plocka nässlorna och låta dom torka  och sedan hacka ner om i små bitar till hästarna så kan du lägga ut dom i hästhagarna så får du se om dina fyrbenta vänner tycker att det smakar gott :) Jag gör båda torkar och slänger ut de jag plockat.

Jag tycker att våra blir pigga och glada av att få mumsa de fina nässlorna.

VARNING OM HÄSTEN FÅR UTSLAG!!!

En del hästar kan få en allergisk reation, symtomen är små bulor under huden. Men det går oftas över inom ett dygn. Om du vet att din häst är känslig var då extra försiktig.

Om hästen får utslag ge inte hästen mer av nässlorna då. Kanske är den känslig för det. Det är alltid bra att ringa veterinär om hästen skulle få utslag. Bättre att ringa en gång för mycket än ingen gång.

 

Plocka och njut av den näringsrika nässlan :)

2 kommentarer:

  1. Från nu och en tid framåt kan man rista av nässelfröna som är ännu mer näringsrika och framförallt järnrika. Jag har handskar på och ristar ner i en papperpåse. Sen får det stå och torka några veckor, därefter får man rensa bort stängler och en o annan snäcka :) Blad som kommer med kan rensas bort eller smulas ner. Jag förvarar i en burk med lock och använder sen som krydda. Jättegott i köttfärsrätter, pajer, grytor eller i en smoothie. Kan även strös på frukostgröten eller filen ;) Mums vad nyttigt och gott!

    SvaraRadera
  2. Ja Pia, det är massor av nyttigt i nässlorna. Jag har plockat massor :) Kramar till dig du fina syster :)

    SvaraRadera