onsdag 25 september 2013

TRAV HÄSTEN


I Maj kom ett besked från Svensk Trav sport att de beslutat överge frysmärkningen av travhästar och införa chipmärkning. Det gäller för föl som föds från och med 2013.
Det nya märkningsförfarandet har väckt en hel del frågor bland landets uppfödare, något som tidningen Travhästen ska försöka reda ut.

Christina Olsson på Svensk trav sport svara på några av de vanligaste frågorna.

Om jag har en häst som är Frystmärkt, måste den då märkas om ?

Nej, frysmärkningen behöver inte kompletteras. Därimot kräver vissa andra länder redan nu att hästarna som kommer till dem skall vara chipmärkta.

Om jag ändå vill märka min frysmärkta häst, hur gör jag då?

Om hästen redan är frystmärkt, är den redan identifierad och registrerad. Då räcker det med att en godkänd chipmärkare eller veterinär utför chipmärkningen. De ska efter märkningen sända in en chipmärknings rapport till Svensk Travsport för att få chipmärknings numret inlagt i deras databas.

Om jag har en importerad häst, hur gör jag då?

Importerade hästar är är redan märkta och identifierade i sitt ursprungs registreringsland. Någon ny märkning av hästar ska inte göras. Därimot ska hästamningen kontrolleras med hjälp av DNA och hästen identifieras i samband med att den importeras och registreras i Sverige.


Aces Algot vårt fina varmblod. Vill ni veta mer om hästförsäkringar så hör av er, jag hjälper gärna till och räknar vad en bra försäkring skulle kosta. Det finns många varianter, något kanske skulle passa  dig och din häst :)

1 kommentar:

  1. Som alltid väldigt bra inslag. Det är både roligt att se dina dina bilder samt läsa de du skriver om.

    Ha en fin höst Eva

    Hälsningar från Dalarna Ulf med familj

    SvaraRadera