fredag 6 mars 2015

PÄLSFÄLLNING PÅ HÄST


NU FÄLLER HÄSTARNA, DET ÄR VÅR!

Jag får många frågor av mina kunder som har sin häst försäkrad hos mig i Folksam. Detta med pälsfällning är en av alla frågor.

Jag har kontaktat Morgan Stålman som har många års kunskap, erfarenhet av hästar och deras hälsa och välmåeend, så här skriver han om just pälsfällning.

Som vanligt såhär på vårkanten så är det pälsfällning och pälsbyte på hästarna. En del verkar anse att detta är ett "problem" för hästen som absolut ska åtgärdas och ge än det ena o än det andra.
De flesta hänger upp sig på B-vitamin och tror bakjäst är lösningen, tyvärr.
Hästens förmåga att byta päls är direkt kopplat till hästens mage, näringsupptag av vitaminer-mineraler från det den äter.
En frisk mage producerar SJÄLV B-vitaminer och en del annat också, så det bör vara f...örsta focus att hålla magen i bra skick och fri från infektioner av särskilt mögel såhär på vårkanten efter vinterns utfodring. Pga dåligt näringsinnehåll i marker o grovfoder så behöver ALLA ett allsidigt naturligt tillskott av mineraler o vitaminer. Där B-vitamin är en av FLERA ingredienser som påverkar hud o päls. Vitamin o mineral jobbar i par så att ge ensidigt skapar inte balans. Jag anser det är enklast och mest effektivt att alltid ge så allsidiga naturliga tillskott som möjligt. Vid behov är det inga problem att överdosera sådant utöver den dagliga dosen. De allra flesta hästar som inte byter päls normalt eller har andra problem den tiden, har magproblem och/eller näringsbrister. Det är en varningsklocka för mer problem vid bete och sommarens belastningar, som definitivt inte behöver väntas på innan nåt görs. Det är mycket svårare, tidsödande och dyrare att inte förebygga problem. Att se, känna igenom sin häst är viktigt och är man inte kunnig så ta hjälp. Min bestämda uppfattning är att ge fan i jäst !!

Tack Morgan för att du vill dela med dig av dina kunskaper!

Med dom kloka orden från Morgan vill jag önska er alla en härlig helg!

Häst, Arab, Sunset, Solnedgång

Ta hand om er och era fyrbenta vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar