torsdag 16 oktober 2014

HÄSTEN



Hästar är fantastiska djur men också mycket känslig.

Hästar har 5 sinnen syn, hörsel, lukt, smak och känsel. Hörseln är betydligt bättre än vår hörsel likaså luktsinnet. En häst hör och känner lukt av djur i skogen betydligt fortare än oss. Därför är det viktigt att känna sin häst när man rider ut i skogen själv.

Att man har koll hur hästen reagerar om något skulle hända, att se och känna på sin häst gör det lättare att vara beredd om något kommer dyka upp. Hästen har uppfattat något som jag ännu inte har kunnat höra se eller lukta mig till.

Hästen är ett flockdjur och flyktdjur om det blir skrämt. Att ha sällskap i hagen med andra hästkompisar tycker jag är en självklarhet. Då tror jag att hästen blir en lyckligare och mer harmonisk häst.

En frisk häst ska ha mellan 37,2-38,2 i temperatur, andningen ska vara ca 8-10 andetag per minut och pulsen i vila bör ligga på ca 28-40 slag i minuten.

Slemhinnorna ska vara ljust rosa, om ni är osäkra på om din häst inte är ok tryck med fingret på slemhinnorna i munnen. Det blir då vitt, när du släpper ska slemhinnorna bli rosa igen.

Ta temeraturen och lyssna på magen om ni hör tarmrörelser, om ni misstänker att något inte är ok ring veterinär och rådfråga.

Här är min härliga springare Lyster, som snart är 18 år och han är en Fjording. Bilden togs för ett par år sedan av Jessica vår ygnsta dotter :)


 
                                                



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar