tisdag 26 november 2013

KOLIK HOS HÄST



Kolik är ett samlings ord för ont i magen. Det kan handla om förstoppning eller tarmvred bland annat. Hästar har ett speciellt magtarmsysten med liten magsäck och väldigt långa tarmar, en stor häst kan ha upp till 30 meter lång tarm i magen. Enligt veterinär Ionel Barbos och många veterinärer med honom märker dom av en markant ökning på häst med kolik symptom när det blir kallt. Orsaken är ofta brist på vatten och att dom då äter kall snö.

Håll lite extra koll på era hästar nu när det blivigt kallt. Tecken på tarmvred, buksmärtor är kraftig svettningar, hästen tittar mot magen, orolig skrapar med hovarna, diarré och ofta vill hästen lägga sig ner och rulla.

Innan ni ringer veterinär ta tempen på hästen, den brukar ligga mellan 37-38 grader, pulsen 32-40 slag i minuten, färgen på slemhinnorna ska vara laxfärgad. Om färgen är mörkröd eller blåaktig är det ett varningtecken.

Då kan det vara väldigt bråttom, ring veterinär på en gång.

Jag försöker göra allt jag kan för att minska risken för kolik hos våra hästar, ljummet vatten, småmaskigt hönät och en självklart kort att ligga på under natten. Jag ger också mina hästar betfor med mycket vatten som är ljummet samt morötter det gör så att magen håller sig i bättre form. Något som jag häller i vattnet är lite äppelcidervinäger det ska vara bra för lederna, men också bra för hästar som har lätt att få hosta när dom står i stallet. Nu blir det ju lite mer innevistelse för många.

Ja det var lite tips och råd som jag har att ge denna kväll.

Ha nu en bra vinter, med förhoppningar att vi och våra fyrbenta vänner får vara friska.



2 kommentarer:

  1. Mycket bra skrivet!!!

    Hälsningar från en hästägare som är rädd om sina djur.

    Tack!

    SvaraRadera
  2. Jag ger mina hästar ljummet vatten flera gånger om dagen. Jag tror att dom mår bra av det, även betforen lägger jag i halvjummet vatten. Jag hoppas att våra hästar får slippa magont.
    Trevlig sida och vackra djur du har Eva
    Hälsningar från Sundsvall

    SvaraRadera