torsdag 2 januari 2020

KOLIK

Så här skriver Morgan Stålman

Kolik är ett samlingsnamn för magproblem-smärta

Gaskolik, Sanskolik, och Förstoppnings kolik

Gaskolik
Vanliga orsaker är att hästen kommer in hungrig och får en ranson av lätt tuggat kraftfoder som den snabbt slänger i sig.

Sandkolik
Det är som det låter hästarna betar ner gräset för hårt så sand och rötter kommer fram, det lägger sig i tarmfickorna och sedan blir en inflammation och inte minst botulism. Då är det viktigt att få hästen i rörelse men fri tillgång på grovfoder.

Förstoppnings kolik
I tarmens blandning av foder mm. Maten förflyttar sig genom 30 meter tarmvägar i systemet och i tjocktarmen sker slutligen bakteriejäsning av fibrerna och detmesta av vattnet absorberas innan lagringen i ändtarmen.

Vill ni veta mer gå då in på Morgan Stålman - Hästhälsa på naturligt vis där kan ni läsa mer vad Morgan skriver, han har stor kunskap i hästens hälsa.

Jag är så glad och tacksam att våra hästar har klarat sig från den fruktanvärda smärta som Kolik ger trots att våra hagar är så leriga. Jag är väldigt noga med att fodra dom många gånger per dag och jag ser alltid till att dom dricker vatten, jag blandar äppelcider vinäger i vattnet både inne i stallet och ute i hagen där har vi också ett kar med värme så dom behöver aldrig dricka isigt vatten.

Dom kommer in morgon och kväll, då har jag mer koll på att alla tre dricker som dom ska. Men vi har också väldigt bra hös som vi får köpa av Thomas och Anders som alltid ställer upp. 
Det är guld värt!

Tusen tack Morgan att jag får skriva om det du skriver, alltid lika bra :)

Vår fin Lyster och jag önskar er en fin dag!









 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar