onsdag 8 februari 2017

VÅRKÄNSLOR

Nej det finns inte mycket till vårkänslor just nu :( grått rått och kallt är vad dagarna ger oss.


Men nu börjar jag med att ge hästarna de fina brännässlor som jag plockade och torkade i somras, varje dag får dom en näve tillsammans med sitt fina hö. I vattnet häller jag alltid, både vår sommar höst och vinter i äppelcidervinäger det minskar förkalkning i leder och artärer och förbättrar hälsotillståndet för både människor och djur. Bra för hästar med sommareksem annan klåda är även bakteriedödande.


Brännässlan är bra för blodcirkulationen som är en stor fördel för fånghästar, riklig med järn och vitaminer.


VIKTIGT ATT KOMMA IHÅG!


VISSA HÄSTAR ÄR ALLERGISKA MOT NÄSSLOR, FÅR UTSLAG OCH FEBER.


Var försiktiga när ni först prova så ni är säkra på att dom inte blir sjuka, lite i taget. Om det blir en kraftig reaktion kontakta veterinär och rådgör hur ni ska göra.


Mina är så vana att få under största delen av året och dom älskar det :)



Men visst längtar man efter det här härliga nu, sommar sol och grönska :)



4 kommentarer:

  1. Å vad jag längtar jag med Eva :)Hoppas vi kan ses då Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna! Vi får försöka få till en träff :) Kram!

      Radera
  2. Hej Eva Jag provade förra året när du skrev om det och jag plockade massor av nässlor till mina hästar som jag torkat och ger dom. Dom älskar det också. Tack för dina kanontips och din fina sida :) Kram från oss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å vad bra :) Tack för dina fina ord Louise :) Jag är glad om jag kan hjälpa till :) Kram!

      Radera