fredag 30 december 2016

HUNDEN HUS STOCKHOLM

Nu vill jag dela med mig till alla som är inne på min hemsida det Cilla Danielsson skriver på Hundens hus hemsida. Jag hoppas att ni alla som läser det här delar med er till alla ni kan och känner, så att fler får möjligheta att välja bort smällare och raketer när man ser konsekvenserna av det.


Väldigt många far riktigt illa, både människor och djur!


 
Cilla Danielsson


Skrev lite kort om hundar och nyårsafton i morse.




 Nyårsafton…


med alla raketer och smällare är - eller blir - för många hundar en skräckupplevelse. Orsakerna är olika; genetisk, smärta, för lite livserfarenhet eller negativ livserfarenhet/chock/trauma.


Nu finns det ingen tid kvar innan firandet men det du kan tänka på är följande






Före


Om möjligt - åk från stan!


Kontakta veterinär för recept på Sileo som hjälper när hunden blir rädd/chockad.


Köp hem Adaptil för att sätta i eluttag, Calmex eller Settleze som kan ges förebyggande vid rädsla - dock inte samma effekt som Sileo ifall din hund blir chockad.


Gå era promenader på udda tider.


Mental aktivering - nosarbete, problemlösningar, spel, märg- & tuggben, kong fylld med laktosfri mjukost, godis, mat etc. Du kan fylla ett tomt märgben eller en kong med hundens middag som du sedan lägger in frysen och ge som frukost och middag - då får din hund någonting att pyssla med.






Under


”Boa in” din hund och dig i ett så mörkt och ljudisolerat rum/utrymme som möjligt.


Dra för gardiner och ha många ljudkällor på samtidigt t.ex. musik, radio, TV:n (om det inte är smällare, raketer med i sändningen).


Var nära din hund. Om du har en valp eller liten hund så kan du bära den i bärsele/sjal så att den har kroppskontakt.


Massera/stryk den med långa, långsamma rörelser, detta frigör oxytocinet som är ett anti-stress hormon.


Ömka inte med rösten - det förvärrar rädslan och ångesten!


Är din hund van vid thundershirt, body wrapping, fetvadd i öronen eller hörlurar så använd det.


Var beredd att ge Sileo om/när hunden blir rädd.


Undvik fällan att förstärka din hunds rädsla genom att titta på den, smyga runt den, börja viska, bete dig annorlunda - svårt men viktigt då ditt beteende påverkar din hund.






Efter


Din hund (och du?) behöver återhämta sig så låt den sova ut, helst nära dig.


Den behöver även ”rasa av sig” genom att träffa sina bästa lekkompisar eller så kan du åka till en plats där du säkert kan släppa den lös så att den kan springa fritt.


Har du inte möjlighet till det, gå istället en lång promenad där hunden får möjlighet att röra sig och nosa mycket. Eller åk till en park/plats ni inte varit på länge där det finns mycket att undersöka och lukta på. Det är dock viktigt att hunden känner till platsen och är trygg där så att rädslan inte späs på ytterligare.


Undvik ALLA ställen där det kan tänkas smälla på.






Du kan ringa vår rådgivningstelefon på onsdag 4/1 kl 13.00-14.00, telnr 08-560 424 60.


Du kan även boka tid hos våra hundpsykologer


Annika,epost annika@hundenshus.com eller


Claudia, epost claudia@hundenshus.com


för att få ett individuellt träningsprogram till din hund.






Jag önskar dig och din hund ett Gott Nytt HundÅR!








Tack Cilla, Claudia och Annika för att ni finns och sprider kunskap till oss alla :)

Jag önskar er alla ett riktigt gott nytt år!



4 kommentarer:

  1. Alltid så bra inlägg Eva, tack ! Jag hoppas att många läser och sprider det vidare. Ett gott nytt år önskar jag dig och din familj. Tack för det här året, du är toppen :) jag hör av mig när nästa valpkull ska försäkras. Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karin! Tack snälla, men nu är det Cilla på hundenshus som delar med sig av sina kunskaper och jag fick ge alla mina läsare lite av all den kunskap hon har. Jag ringer dig angående valpkullen :)

      Radera
  2. Det är en hemsk dag för många //Åke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Åke, visst är det de. Men vi prata mer om hur dåligt så många mår både två och fyrbenta. Jag hoppas att nästa år är det förbjudet. Ha det så bra nu Åke.

      Radera