onsdag 26 mars 2014

FÄSTINGAR


Nu är fästing säsongen här :(

Fästingen är ett djur som tillhör spindel djuret. Jag tror att Fästingen finns i hela vårt avlånga land så alla bör vara uppmärksamma nu.

Titta igenom era barn, er själva och era djur.

Fästingen är en otäck liten varelse som kan göra stor skada på vår hälsa. Fästingen suger blod, och kan sprida en massa otrevliga sjukdomar.TBE är en virusinfetion som man får hjärninflammation av. Men idag finns vaccin som man kan skydda sig med. Får man BORRELIA så finns antibibiotika att bli   behandlad med.

I Sverige finns det 10 olika arter men det är bara 1 som tycker om att bita sig fast i oss.

Att håll koll är det bästa man kan göra och hoppas att man slipper få fästingar på sig, ta bort dom så fort ni kan om ni ser att någon har sugit sig fast. Upptäcker ni att det blir en röd ring runt där Fästingen satt, kontakta Vårdcentralen så att du får komma och ta prov, då kanske du förhindrar att du blir sjuk en lång lång tid.

Det var dagen tips, ha det bra och ta hand  om dig själv dina nära och kära och dina fyrbenta vänner!


3 kommentarer:

  1. Ja fy, nu är dom här. Jag har redan tagit bort en på en av hundarna.
    Ha det bra Eva
    Hälsningar från Sala

    SvaraRadera
  2. Nu har Grazy ett fint halsband av bärnsten som sägs hjälpa mot fästingar! Det blir en friktion mot pälsen som dom ogillar och stämmer det så gillar jag det :)! Jag hoppas så mycket på att det här funkar för då är det ett helt giftfritt alternativ som gynnar oss alla <3 Jag tyckte i alla fall att det var värt att prova och så är hon ju så snygg i det, bärnsten passar så bra till hennes päls ;) Kram <3

    SvaraRadera
  3. Jag ska beställa ett till Acke, hoppas han kommer att slippa otäckingarna då :)

    SvaraRadera