fredag 9 november 2012

NU ÄR HÄSTARNA BÅDE SKODDA OCH VACCINERADE

Å det känns så skönt när våra hästar får fina hovar. Du är alltid lika duktig, så fina fötter dom får Tobias.

Nu ser jag fram mot att det blir lite snö så hagarna blir fina, det är mindre risk att skona åker av och hovarna går sönder. Även risken för Mugg minskar om det ligger vit snö på backen. Ja jag kan bara se fördelar just nu med snö, jag tror att det är många häst och hundägare som håller med mig ;)

Jag duschar hästarnas karleder och undersidan av hoven med jodopax ungefär var tredje dag.
Blanda jodopax med vatten så den blir te färgad sedan häll i en flaska och sedan spruta på fötterna.
Jag hoppas det hjälper lite när det är som lerigaste ute.

Kämpa på försök att hålla dom rena så gått det går, det lönar sig ;)

Tack Lotten för att du hjälper oss med vaccination och allt annat som vi behöver hjälp med, trots att vi ibland har svårt att få ihop tider så fixar du det.

Ni två är guld värda!

Nu önskar jag er alle sammans en skön helg med massor av vit snö ;)

1 kommentar:

  1. Hej Eva!

    Tack för bra tipps, jag ska pröva jodopax till mina hästar så hoppas jag att vi klarar oss från infetioner i ben och hovar. Hagarna är förskräckliga, hästarna är leriga upp till knäna när jag tar in dom. Tack för alla bra tipps och din fina sida som jag ofta går in på.
    Önsakr dig och din familj en skön helg oxå.

    / Annika

    SvaraRadera